Uređenje prostora za igru - 5 načina kako pomoći djeci

Uređujete sobu svom djetetu ili želite urediti vrtić po mjeri djece? Želite da prostor u kojem će djeca boraviti bude estetski lijep, uredan, zanimljiv djetetu, a ujedno i poticajan za djetetov rast i razvoj? To nije lak posao! Od toliko izbora i mogućnosti izabrati onu
koja je pogodna baš za vaše dijete, baš za određenu razvojnu dob i da se još uklapa u prostorno uređenje. Probat ćemo vam pomoći u tome kako da uredite prostor s kojim ćete vi i, još bitnije, vaše dijete, biti jako zadovoljni!

uređenje prostora za igru - kako organizirati sigurno i izazovno okruženje

Okolina kao odgojitelj djeteta - kako uređenje prostora za igru potiče razvoj?

Suvremeni pristup odgoju i obrazovanju, za razliku od tradicionalnog, dovodi dijete u središte i naglašava da je dijete aktivni pojedinac i korisnik okruženja. Kao što smo već
ranije navodili, dijete najbolje uči i razvija se kroz poticajnu okolinu, zato je prostor za učenje bitno urediti smisleno i s planom.

Dijete gradi svoja znanja sudjelovanjem i interakcijom sa svime što ga okružuje. Upravo zato je bitno prostor u kojem dijete
provodi puno vremena urediti po mjeri djeteta jer je njegovo okruženje njegov izvor učenja i istraživanja. Ne kaže se uzalud da je prostor djetetov “treći odgojitelj’‘. Kvalitetnim i smislenim prostornim uređenjem, vaše dijete imat će više mogućnosti
ostvariti svoj puni potencijal.

Ugodna atmosfera i mjesto za igru

Mnogi autori koji su se bavili ovom temom ističu koliko je fizičko okruženje bitan dio
djetetove psihofizičke potpore i razvoja. Vrtićki prostor bi trebao odisati svježinom, ugodnosti, zajedništvom i toplinom – nešto poput obiteljskog doma gdje će se dijete
osjećati prihvaćeno i opušteno.

S druge strane, djetetova soba u obiteljskom domu trebala bi biti sigurno utočište i mjesto ugode i zabave u kojem će dijete željeti provoditi vrijeme.
Dijete će uživati u ugodnoj atmosferi i mogućnosti da istražuje i koristi sve stvari koje ga u prostoru prilagođenom njemu okružuju. Igra će biti omiljena aktivnost, a prostor za igru
oaza sreće i zadovoljstva.

Uređenje prostora za dijete - 5 stvari na koje trebate paziti

Svako dijete je različito i posebno na svoj način, a kvalitetno uređenje vrtićkog prostora ili dječje sobe svakako je izazov koji zahtijeva kreativnost, brigu i znanje. Djetetovi
interesi, zanimanja i stvari koje ga vesele mogu nam pomoći u tome da slikama na zidu, namještajem i igračkama uredimo sobu koja će dijete veseliti.

Uređenje dječje sobe za
dijete koje na taj način dobro poznajemo jednostavniji je zadatak nego uređenje vrtićkog
prostora koji mora zadovoljiti potrebe i interese cijele vrtićke skupine.
Imajući na umu da prostor u kojem dijete provodi vrijeme treba biti interesantan i
poticajan, krećemo u razmišljanje i vizualizaciju našeg krajnjeg produkta.

1. Sigurnost! Na prvom mjestu kod uređenja prostora za naše dijete ili našu vrtićku
skupinu je svakako sigurnost! Želimo urediti prostor tako da se dijete u njemu ne osjeća ugroženo na bilo koji način i da se mi možemo opustiti znajući da u prostoru ne postoji nešto na što bi se dijete moglo ozlijediti. Izbjegavajte oštre rubove, oštre predmete ili staklene predmete.

Neka podloga na kojoj se dijete igra bude meka i ugodna, a premeti koji bi mogli ugroziti sigurnost djeteta izvan njegovog dohvata. Usmjerite se na meke, plišane, plastične ili drvene igračke koje će dijete moći samostalno koristiti. Gdjegod mislite da treba, upotrijebite zaštite
za djecu, na primjer na utičnicama, ladicama koje bi mogle djetetu pritisnuti
prstiće ili prozorskim vratima. Zapamtite, sigurnost iznad svega!

2. Prostor bi trebao biti izazovan za dijete – omogućiti mu istraživanje, postavljanje hipoteza, eksperimentiranje, rješavanje problema i ono što je krajnji cilj svih ovih
aktivnosti – učenje! Budite kreativni, i od najjednostavnijih materijala stvorite zabavu za djecu, poligone koje treba prelaziti ili druge igrice koje će mu aktivirati maštu. Ponudite djetetu raznovrsne materijale koje će moći opipati, koristiti na
razne načine i uključivati u igru.

Neka igračke budu raznih boja, veličina i oblika
kako bi dijete imalo mogućnost razvijati svoja osjetila dodira, vida, pa čak i sluha lupkanjem igračkica jednom o drugu. Sve igračke kojima se dijete može služiti
trebale bi mu biti nadohvat ruke, a ne zatvorene u ormare koje će njemu biti teško otvoriti i dohvatiti željenu igračkicu. Uz to, trebamo paziti da igračke i materijale prilagodimo razvojnoj dobi djece koja se njima služe.

uređenje prostora za igru - stvaranje adekvatnog i poticajnog okruženja za djecu

Saznaj što su senzoričke igračke i kako utječu na razvoj? U nastavku teksta pročitaj više o razvoju osjetila kod djece.

3. Organizacija prostora za igru

Najčešći je problem organizacija prostora, pogotovo u velikim vrtićkim skupinama gdje veliki broj djece svakodnevno provodi vrijeme. Prije uređenja
trebali bi osmisliti koje će biti najčešće aktivnosti koje će djeca prakticirati. Prema
tim aktivnostima uređujemo i razne kutke u kojima će svako dijete moći pronaći
nešto za sebe. Na primjer, jedan dio prostorije rezerviramo za likovni kutak, u njega stavimo sve materijale koji su povezani s likovnim aktivnostima poput bojica, flomastera, papira, ljepila, kolaža i mnogih drugih.

Na drugoj strani napravimo kutak za čitanje sa slikovnicama i pričama za djecu, a treći kutak
rezerviramo za gradnju, slagalice i kockice. Naveli smo samo primjere kutaka
koje možete oformiti, a na vama je da prema potrebama djece i materijalima koje
posjedujete napravite svoje kutke. Nikako ne smijemo zaboraviti i kutak za odmor
u udobnim foteljama, ležajevima, s mekanim jastucima i dekicama gdje se dijete može izdvojiti od ostalih kada mu je potrebno vrijeme za odmor od igre i
komunikacije s drugom djecom. Tako će dijete zadovoljiti i svoju potrebu za privatnošću, ako osjeti da mu je potrebno. Osim potrebe za privatnošću, ne
smijemo zaboraviti na djetetovu potrebu za kretanjem.

Prostor u kojem dijete provodi vrijeme, a pogotovo ako se radi o cijeloj skupini djece, trebao bi biti dovoljno velik da se dijete u njemu može neometano kretati kako bi se susretalo i
komuniciralo s ostalom djecom. Skučen prostor i prostor pretrpan igračkama kroz koje se ne može hodati ograničava djecu u igri i suradnji. Dobra organizacija prostora bitna je kako bi dijete upoznalo prostor, igračke koje mu se nude i moglo se bolje fokusirati na zadatke i aktivnosti kojima se trenutno bavi. Osim toga, u dobro organiziranom prostoru, odgojiteljima će biti lakše organizirati aktivnosti i igre za djecu te lakše zadobiti njihovu pažnju.

4. Uređenje prostora za igru i dijete kao sukreator

Pri uređenju i organizaciji prostora u kojem će dijete boraviti, bilo bi odlično
uključiti dijete kao sukreatora i pomoćnika. Tko će bolje znati što se djetetu sviđa, što mu je zanimljivo ili što ga smiruje nego samo dijete. Osluškujmo djetetove potrebe i ne zaboravimo da prostor ne uređujemo za sebe, nego za nju/njega. Njegove potrebe i želje stavimo na prvo mjesto! Vodeći se djetetovim interesima, prostor ćemo lakše prilagoditi njegovoj razvojnoj dobi i prostor će postati predivno poticajno mjesto za djetetov rast i razvoj. Kada uredite prostor, zajedno upoznajte okolinu i sve njezine mogućnosti.

Dijete se u novouređenoj okolini treba osjećati slobodno i opušteno, ali i odgovorno za
igračke koje posjeduje. Bilo bi odlično kada bi djetetu osigurali u kutije ili spremnike u koje poslije igre treba pospremiti svoje stvari. Tako se dijete uči
urednosti, odgovornosti i savjesnosti. Isto tako, ako se radi o velikom broju djece, možete zajedno napisati pravila ponašanja koja se odnose na svaki pojedini kutak prostora u kojem borave, a potiču ljubaznost, suradnju, urednost i zajedničku igru. Dijete će se u sobi koju je ono pomoglo kreirati osjećati uključeno, prihvaćeno i važno!

5. Kreativnost kod uređenje prostora za igru

Još jedna stvar koja pomaže tome da se dijete osjeća prihvaćeno i bitno u prostoru u kojem provodi vrijeme je da se cijeni djetetov rad i kreativnost. Zidove možete ukrasiti i popuniti dječjim radovima, crtežima i ostvarenjima na koje ćete i vi i dijete biti ponosno. Tako podižete njegov osjećaj vrijednosti i samopouzdanja
i potičete ga na daljnje stvaralaštvo.

Pročitaj tekst o didaktičkim igračkama za razvoj djece.

Zaključak

Prilikom uređenja prostora u kojem dijete provodi vrijeme, postoji puno stvari na koje moramo paziti kako bi mu omogućili što bolju i kvalitetniju okolinu za rast i razvoj. Nadamo se da smo vam kroz ovih nekoliko savjeta pomogli da lakše uredite prostor u
kojem će vaše dijete odrastati i učiti i da će, što je najvažnije, ono biti zadovoljno novouređenim prostorom.

Jelena Palikuća

Jelena Palikuća

magistrica psihologije