Često ju koristimo no, znamo li što uopće znači riječ "didaktika"?

„Kupila sam mu didaktičku igračku za rođendan.“, „Ma, moja mala ti najviše voli didaktičke igračke.“, „Treba imati više tih didaktičkih igračaka.“ … ukoliko ste okruženi djecom, bilo svojom ili tuđom, ovakve ili slične rečenice ste barem jednom u životu čuli. Olako se s njima barata iako nisam baš sigurna da svi znaju što zapravo ta riječ znači. Didaktika je…

didaktika i didaktički stol za djecu

Didaktika i sama definicija

Didaktika je, ako na DVIJE RIJEČI svedemo sve teorije koje se prikupljaju stoljećima;  VJEŠTINA POUČAVANJA.

Kroz povijest se didaktika mijenjala i prilagođavala vremenu u kojem se poučavalo, no jedna teorija i dan danas ima itekako smisla; učenje (a time i poučavanje) mora imati oslonac u promatranju. 

Što to točno znači? Dijete najviše uči promatranjem, analiziranjem i na kraju samostalnom primjenom naučenog. Omogućavanjem poticajne okoline za dijete i ovim pristupom, stvorili smo uvjete za najbolji mogući razvoj. Pročitaj više o podjeli didaktike.

Didaktika i ciljevi

Didaktika je usko povezana s pedagogijom stoga se i bavi  samo onim učenjem koje je organizirano s nekom pedagoškom svrhom, ne bi li se postiglo određeno obrazovanje ili  ostvarili neki odgojni ciljevi. Ona omogućuje orijentaciju, snalaženje, znanje što treba činiti, na što se usmjeriti.

Cilj didaktike je da bi učenje (što je više moguće) moralo biti u suglasju s razvojnim potrebama i mogućnostima svakog djeteta.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DIDAKTIČKE IGRAČKE

Sada kada znamo što znači „didaktika“ možemo definirati i pojam „didaktička igračka“.  Ono s  početka teksta  (da malo tko zna što uopće znači didaktika ) zapravo je manje važno. Važnije je da dijete IMA didaktičku igračku, da se njome igra i nešto uči.

Razvoj fine motorike i koncentracije kod djece postiže se upotrebom umetaljki.
MOBITEL

Okruženi smo tehnologijom, djeca nam „vise“ na mobitelima i tabletima. Crtići s YouTube-a su sredstvo koje otklanja sve probleme; plač, dosada, nervoza, bol, razdraženost, umor…jedan klik na daljinskom upravljaču i čarolija počinje. 

Ovo nije osuđujući tekst i ne moraš se osjećati loše ako si se kao roditelj pronašla/ao u prethodnoj rečenici.  Tempo života nam je takav, nije opravdanje ali nekad je zaista najjednostavnije upaliti YouTube. Što god tko mislio o tome.

Pronađemo li pravu igračku ( onu koja zainteresira, „drži“ pažnju, potiče na razmišljanje, traži rješenje i budi osjetila) možda nećemo tako često posezati za daljinskim upravljačem ili mobitelom.

Upravo to je didaktička igračka.

OPIS I ULOGA DIDAKTIČKE IGRAČKE

  • privlači izgledom i potiče znatiželju
  • budi potrebu za pronalaskom rješenja
  • gradi, stvara, kreira, sastavlja, rastavlja
  • održava pažnju i koncentraciju
  • nije za jednokratnu igru
  • tjera na razmišljanje
  • sigurna je i ne ugrožava dijete
  • vježba finu motoriku i motoriku općenito
  • razvija maštu i kreativnost

Djeca se zapravo vrlo lako zaigraju. Ponekad ni igračka nije potrebna za igru, dovoljni su samo oni i njihova mašta. Naravno, svako dijete je drugačije. Najgore što možemo napraviti je uspoređivati svoje dijete s ostalima.

Kupovati igračke koje zabavljaju drugu djecu. Često je rezultat razočarenje, no to je potpuno pogrešno. Dijete trebamo promatrati, prema njegovim interesima birati pravu igračku.

Pronađi onu igračku uz koju će tvoje dijete nakratko zaboraviti potrebu za tobom, uz koju će samostalno razvijati kreativnost i koncentraciju. Stvarati. Biti kreativan. Učiti. Naučeno kasnije primijeniti na nešto drugo.  

Ono što moraš imati na umu pri kupnji didaktičke igračke je to da mora biti prilagođena razvojnoj fazi djeteta kao i prema njegovim sposobnostima. I zapamti, svako dijete se razvija individualnim tempom. Ukoliko si u potrazi za edukativnim materijalima donosimo ti prijedloge didaktičkih igračaka po različitim uzrastima.

Bez prevelikih očekivanja, molit ću!

Ana Zdrilić

Ana Zdrilić

Magistra primarnog obrazovanja