SINTEZA I ANALIZA GLASOVA
04 Velj

SINTEZA I ANALIZA GLASOVA

PROBLEM SINTEZE I ANALIZE GLASOVA KOD DJECE

Reći ću vam iskreno, nisam sigurna da je mama sa mnom i sestrom vježbala analizu i sintezu glasova odnosno, prepoznavanje slova i rastavljanje riječi prije nego smo krenule u školu. Možda i je, ali sam to izbrisala iz memorije, sorry mama!

Uglavnom, rijetki mladi roditelji danas to preskaču.

Zaista ne znam u čemu je stvar, možda u internetu i dostupnim informacijama, u obrazovanijim roditeljima, težem gradivu, zahtjevnijim učiteljima…ali činjenica je da danas dijete prođe kućnu obuku prije nego krene u školu.

VJEČNA DILEMA: TREBAJU LI DJECA ZNATI ČITATI PRIJE POLASKA U ŠKOLU?

Ukoliko svoje dijete okružite slikovnicama, knjigama, bajkama, basnama i uz to mu čitate od najranije dobi, razgovarate o pročitanom tekstu, pjevate, kroz igru pokazujete slova i glasove – probudili ste interes za čitanje. To je sasvim dovoljno jer čak i ako ne nauči ni čitati ni pisati do polaska u školu, ne bi trebalo biti problema kasnije. Takvo dijete će s lakoćom svladati čitalačke vještine upravo zbog svih tih aktivnosti koje ste zajedno prošli ranije.

Dakle ( po meni ) , odgovor je: NE TREBAJU!

 

SINTEZA I ANALIZA RIJEČI

Što uopće ove riječi znače? Definicija je jednostavna; rastavljanje riječi na glasove (analiza) te spajanje glasova u riječ (sinteza).

Ili:

   Olovka = O-l-o-v-k-a                     ( analiza )

    O-l-o-v-k-a = Olovka                    ( sinteza )

U dobi između 6. i 7. godine razvija se glasovna i slogovna analiza i sinteza kod djece.  Predčitalačke vještine o kojima smo već pisali u prijašnjem TEKSTU  su preduvjet razvoju čitalačkih vještina i one će nam dati jasnu sliku o potencijalnim teškoćama. Testiranje koje se vrši prije polaska u školi sastoji se ( između ostalog ) od ispitivanja grafomotoričkog razvoja te zrelost s obzirom na dob . Pravovremenom dijagnostikom teškoća može se pomoći djetetu i olakšati mu svladavanje gradiva u budućem školovanju.  

ŠTO BI DIJETE TREBALO SVLADATI DO PRVOG ČITANJA?

Bilo bi poželjno da dijete upravlja glasovima. Drugim riječima, da raspoznaje glasove, razlikuje duljinu izgovorene riječi ( npr. da je riječ djevojčica dulja i ima više glasova od riječi dječak ), samostalno određuje prvi i završni glas u riječi, ponavlja izgovorenu riječ, rastavlja riječ na slogove, slogove spaja u riječ.

To pojedinoj djeci zaista predstavlja problem. Ima li dijete poteškoće s gore navedenim vještinama znak je da predčitalačke vještine nisu usvojene.

 

POTEŠKOĆE S ANALIZOM I SINTEZOM GLASOVA

Probajte zamisliti kako je teško shvatiti o kojoj se riječi radi ako ne „čuješ“ dobro glasove. Sjećam se jedne učenice koja je pokušavala pročitati riječ „škola“ uporno izgovarajući „Šime“. Vidjela je početno slovo/glas Š i pogađala riječ koju zna i za koju je sigurna da počinje slovom Š.  I sad tako krivo čitaš riječ, znaš da krivo čitaš, svjestan si da te svi u razredu slušaju, a ti nisi siguran u sebe, griješiš, bojiš se…domino efekt loših osjećaja i strahova za dijete. Nije lako.

Važno je napomenuti da poteškoće koje dijete ima pri analizi i sintezi glasova najčešće nemaju nikakve veze s intelektualnim razvojem djeteta te ako dijete kontinuirano vježba, one nestaju. Dakle, ponovno je velika odgovornost na roditeljima kao i na samom učeniku. Potrebno je uložiti dodatni trud kako bi olakšali praćenje nastave u školi i kako dijete ne bi bilo u zaostatku.

VJEŽBE ZA POBOLJŠANJE SINTEZE I ANALIZE GLASOVA

Predlažem dogovor i suradnju s učiteljem. Koliko god roditelj poznaje svoje dijete, učitelj je taj koji procjenjuje koliko je situacija ozbiljna i predlaže rješenje. Naravno, sa zajedničkim ciljem, a to je: pomoć djetetu.  Ukoliko učitelj odredi dopunsku nastavu na kojoj će dodatno raditi s učenikom, to nije nikakva drama ( inače se tako dopunska nastava doživljava ).

To je samo vrijeme u kojem će se učitelj više posvetiti rješavanju problema jer to na redovnoj nastavi nije u mogućnosti odraditi. Uz dopunsku nastavu potreban je i rad kod kuće. Ali, ne pretjerivati. Kao najvažnija aktivnost predlaže se zajedničko čitanje roditelja i djeteta koje ne bi smjelo trajati duže od 30 minuta. Preporuča se i vježba kroz igru kako dijete ne bi razvilo averziju prema učenju gradiva s kojim ima poteškoće.

Sinteza i analiza - evo još nekih savjeta / vježbi:

  • vježba sastavljanja glasova u riječ ( usput u igri slovkajte riječ koju treba sastaviti   m-a-č-k-a = mačka )
  • vježba rastavljanja riječi na glasove ( zadajte riječ koju treba rastaviti na slogove ili slovkati, postat će sve zabavnije što više riječi dijete nauči mačka = m-a-č-k-a, ma-čka )
  • igra „kaladont“ ( svi ju znamo, započni novu riječ sa zadnjim slogom prethodne riječi , samo ne smije završni slog biti –ka,  lopTA – TAva - VAga)
  • pogodi poziciju slova ( prvo neka dijete pokazuje u napisanoj riječi gdje se nalazi zadano slovo a kasnije neka kaže gdje se traženo slovo/glas nalazi; na početku, u sredini ili na završetku riječi )

Pogledaj naše didaktičke igračke koje ti mogu pomoći u radu.

ANALIZA I SINTEZA - igra slovima

Evo prijedlog za jednu odličnu igru koja je zapravo pravi primjer analize i sinteze na zabavan način. Uvijek ju ponudim kao završnu igru na dopunskoj s učenicima koji imaju problema s čitanjem. Njima bude jako zabavno, a ja pratim napredak kroz neki duži period.

Potrebno:

  • kartice sa slovima
  • dobra volja ♥

Ispred učenike "prospem" mnoštvo kartica sa slovima  i sve ih skupim na jednu hrpu.  Zadam riječ i kreće "natjecanje". Pobjednik je onaj koji prvi složi zadanu riječ. Djecu motivira taj natjecateljski tip igre, a ono što ja promatram je brzina i točnost slaganja glasova u riječ. S vremenom djeca postaju sve brža i točnija što znači da brže i točnije barataju sintezom i analizom glasova. 

Zaključak:

Neka vježbe budu kratke, redovite i zabavne. Pokažite djetetu kako se i vi zajedno s njim zabavljate. Pohvalite ga za uspjeh i dobro odrađen zadatak.  Vaše dijete neće svladati sintezu i analizu glasova za tjedan dana. Za ove vježbe predviđeno je nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci. Nemojte si zadavati nerealne ciljeve i velika očekivanja. Budite podrška i pokažite vjeru u uspjeh.

ČESTO POSTAVLJANA PITANJA:

MORA LI DIJETE ZNATI ČITATI PRIJE POLASKA U ŠKOLU?

Većina današnjih roditelja se trudi da djeca usvoje čitalačke vještine prije samog polaska u školu. Iako to nije nužno, svakako će olakšati posao, no ne bi se trebali time opterećivati. Naučit će!

KAKO DJETETU PRIBLIŽITI ČITANJE?

Tako da mu se ponudi štivo koje ga interesira. Ako dijete voli povijest, životinje, svemir…neka štivo bude iz tog područja. Čitajte zajedno, uživajte u tome. Svakako ne bi trebalo biti pod prisilom jer će rezultat sigurno izostati. 

ŠTO AKO DIJETE NIJE DOBAR ČITAČ NI NAKON PRVOG RAZREDA?

To nije rijetkost. Omogući malom čitaču zanimljivo štivo za čitanje preko ljetnih praznika. Nikako se ne smije napraviti pauza jer bi s početkom drugog razreda čitanje moglo postati ozbiljan problem. 

Ukoliko napredak ipak izostane, posavjetujte se sa stručnom osobom – logopedom koji će najbolje znati na koji način pomoći vašem školarcu kako bi uspjeh bio zagarantiran a dijete zadovoljno!

Povezani artikli

ABC pečati za djecu ABC pečati za djecu
-35%

ABC pečati za djecu

37,50€24,37€

Igra koja omogućuje tvom mališanu da pokaže i razvija svoju kreativnost! Zajedno učite abecedu i znakove ili napravite zabavne i šarene postere. S ovim setom mogućnosti su beskrajne. Kretivno učenje abecede Igra se sastoji od 4 jastučića s tintom u različitim bojama i 76 pečata koji sadrže velika i mala slova, interpunkcijske znakove i emojije. Što igra potiče kod djece? Razvoj kreativnosti i mašte Izrađena od održivog drveta Učenje abecede i slaganje slova u riječ Razvoj koordinacije ruka-oko   Dimenzije pakiranja 21 × 16 × 4 cm Dob 4+ Proizvođač, država Vilac, Francuska Broj komada u pakiranju 80 Materijal Drvo, plastika, tinta, guma ..

Dodaj u košaricu

Abeceda

36,50€

Set sadrži 216 slova; velika s jedne i mala s druge strane. Djeca prepoznaju slova, uče razliku velikih i malih slova, razvijaju predčitalačke i predpisalačke vještine. Putem ovog seta djeca formiraju riječi na različitim jezicima: engleskom, francuskom, španjolskom, talijanskom, njemačkom... Namijenjeno za dob od 4 do 7 godina. ..

Dodaj u košaricu
Samoljepljive role za bojanje - Abeceda Samoljepljive role za bojanje - Abeceda
-20%

Samoljepljive role za bojanje - Abeceda

8,70€6,96€

• Rola ljepljivog papira za bojanje, dim. 198 cm x 30 cm s motivom abecede • Primjenjivo na okomitim ili vodoravnim površinama • Može se odlijepiti i ponovo zalijepiti nekoliko puta • Ne ostavlja ostatke na površinama • 8 olovaka u boji uključenih u paket..

Dodaj u košaricu

Najnovije

Hrvatska abeceda - kako je približiti djeci?

Hrvatska abeceda predstavlja temelj hrvatskog jezika. Zaronite u svijet 30 slova koja oblikuju bogat..

Memory igre za djecu - 5 razloga zašto ih koristiti

Memory igre za djecu - alat za razvoj dječjeg mozga. Saznaj 5 razloga zašto ih koristiti u igri i uč..

Osnovne boje - kako boje oblikuju naš život?

Upoznajte osnovne boje - primarne i sekundarne boje koje čine temelj svijeta boja. Otkrijte njihovo ..

Slonovi - uvod u fascinantni svijet divovskih sisavaca

Zabavite se s djecom uz edukativne igre o slonovima. Naučite, igrajte se i razvijajte vještine uz na..

Zbrajanja i oduzimanja do 5 - razvijanje predmatematičkih vještina

Učenje zbrajanja i oduzimanja do 5 nikada nije bilo zabavnije! Otkrijte razne metode i aktivnosti za..