Predmatematičke vještine

Prva asocijacija na najgori predmet u školi? Matematika. Oduvijek bilo i bit će.
I sama bih mogla napisati knjigu o svom iskustvu s matematikom kroz srednjoškolsko obrazovanje.
Samo ću reći da si nismo bile na “ti” . Pomisao da ću jednog dana učenicima prenositi svoje znanje iz matematike
bila je realna kao put u svemir. Ipak, evo me danas tu gdje jesam. Koje predmatematičke vještine postoje dolazi u nastavku teksta.

Kako poticati i razvijati predmatematičke vještine

Je li matematika zaista neshvatljiva i nemoguća za savladati?

Matematika je teška, bez dileme, no je li zaista neshvatljiva i nemoguća za savladati? 

 

Mislim da na stav djeteta o matematici utječe više faktora;

*ako ga u startu prestrašimo s našim iskustvima

*način na koji učiteljica prenosi matematičko gradivo

*matematiku treba shvatiti a ne naštrebati

*temelji na kojima ćemo graditi matematiku kroz školova

MATEMATIČKI TEMELJI

Da bi dijete moglo uopće shvatiti/naučiti matematiku potrebno je prije polaska školu savladati nekoliko predmatematičkih vještina. Ključnu ulogu u ovoj fazi imaju roditelji i predškola.

Dijete aktivno stječe znanje, poznavajući i koristeći predmete u svojoj okolini, istražujući ipromatrajući svoju okolinu. Roditelj/odgajatelj trebao bi poznavati psihološke faktore koji utječu na učenje matematike.

U fazi predškole, to ne znači da sjednemo dijete za stol, zadamo mu 10 zadataka i čekamo da ih riješi. Najbolji način da dijete usvoji predmatematičke vještine je IGRA. Matematika nas okružuje u svakodnevnim aktivnostima. Kroz igru možemo govoriti o oblicima, veličinama, duljini ili širini. U radu s predškolskom djecom igra je najbolji put učenja.

Razvoj fine motorike i koncentracije kod djece postiže se upotrebom umetaljki.

PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE

Prema Čudina-Obradović (2002) imamo devet predmatematičkih vještina:

1. Upoznavanje odnosa u prostoru

2. Uspoređivanje

3. Svrstavanje i razvrstavanje

4. Sparivanje i pridruživanje

5. Jednako, za jedan više, za jedan manje

6. Mehaničko brojanje

7. Brojanje pridruživanjem

8. Prepoznavanje brojke i pridruživanje brojke količini

9. Usporedba brojeva „u glavi“

Kako poticati predmatematičke vještine?

Već i prije polaska u predškolu roditelji “odrade” pripremu za stjecanje vještina.
U svakodnevnim aktivnostima prisutna je matematika.
Sami počeci trebali bi biti vezani za prirodne predmete koji se nalaze u djetetovoj okolini: kamenčići, pašta, razni plodovi, igračke…Možemo ih uspoređivati, slagati po veličini, opisivati oblike, razvrstavati i sl.

Izvan kuće također možete poticati dijete da opisuje što vidi, orijentira se u prostoru, uspoređuje oblike, boje i veličine.
Zanimljiv prijedlog je brojanje stepenica, koraka, prozora, balkona…
Dijete će prije pomisliti da se radi o igri nego o učenju. Zapravo radi upravo ono što stručnjaci savjetuju; uči igrajući se.

Razvojem predmatematičkih vještina dijete shvaća odnose u svojem okruženju, gradi mišljenje, poboljšava pamćenje te obogaćuje dječji rječnik.
Djeca koja neposredno pred školu poznaju prostorne i vremenske odnose te shvaćaju pojmove koji omogućuju uspoređivanje, kao i poznavanje brojeva, brže i lakše svladavaju početnu nastavu

Ana Zdrilić

Ana Zdrilić

Magistra primarnog obrazovanja