Predčitalačke vještine

Jeste li znali da čak 10% djece ima poteškoće sa usvajanjem vještine čitanja? Ima i djece koja znaju savršeno čitati no ne vole to činiti. Neka djeca ulažu veliki trud pri čitanju ali to i dalje nije dovoljno dobro. Dokazano je da djeca kojoj se čitalo u prvim godinama života kasnije rado ČITAJU.
Predčitalačke vještine preduvjet su za vještinu čitanja.

KADA I KAKO POČETI ČITATI?

Iako je čitanje i pisanje predviđeno savladati u školi ipak je ranije potrebno usvojiti predčitalačke vještine. Naučimo li koje su to vještine lako ćemo ( kao roditelj ili kao odgajatelj ) uočiti i prepoznati djecu koja bi mogla imati problem s čitanjem.

Mi smo ti koji moramo osigurati djetetu poticajnu govornu sredinu, stvoriti mu svakodnevne životne situacije u kojima puno razgovaramo, objašnjavamo i opisujemo. I sama radim onu tipičnu pogrešku; TEPAM svom djetetu.  I znam da nisam jedina. To se zaista treba pokušati izbaciti iz govora čim dijete počne samostalno izgovarati riječi.

PREDČITALAČKE VJEŠTINE:

  • UREDAN GOVORNO – JEZIČNI RAZVOJ 
  • FONOLOŠKA  SVJESNOST 
  • VIZUALNA PERCEPCIJA I DISKRIMINACIJA
  • GRAFOMOTORIKA I CRTEŽ

RAZINE RAZVOJA

Svijest o čitanju i pisanju počinje se javljati u dobi od 2 – 3 godine. U kasnijoj fazi,  s  4 – 5 godina, djeca počinju uočavati razliku među slovima te razmišljati o smjeru pisanja ( gore / dolje, lijevo / desno ). Zatim dolazi faza PREDŠKOLE u kojoj kroz igru dijete počinje shvaćati pojam rime, rastavljati riječi, prepoznati prvi i zadnji glas u riječi…

Do šeste godine života dijete bi trebalo imati uredan izgovor svih glasova. Trebao bi razumjeti sve što govori on sam i ono što mu se govori. Priču koju je dijete čulo trebalo bi prepričati samostalno. Motorički bi trebalo biti spretno, uredne pažnje i koncentracije.

KAKO ĆU PREPOZNATI ZNAKOVE POTEŠKOĆA U ČITANJU I PISANJU?

  •  dijete je kasnije počelo pričati
  •  teško pamti
  •  ima problem zadržavanja pažnje
  •  rječnik mu je siromašan
  •  nespretno je u krupnoj i finoj motorici
  • hiperaktivno je
  • ne pokazuje interes za crtanje i pisanje
  • ne zanimaju ga slikovnice
  • teško uči brojalice

Pričajmo priče djeci, razgovarajmo, listajmo zajedno slikovnice, prepričavajmo ono što smo već čuli. Na taj način obogatit ćemo djetetov rječnik ali i stvoriti interes za čitanje. Donosimo ti 5 prijedloga za razvoj predčitalačkih vještina.

Najjednostavniji način poticanja govorno-jezičnog razvoja djeteta je pričanje priča.

NAŠIH 5 PRIJEDLOGA ZA IGRU I RAZVOJ PREDČITALAČKIH VJEŠTINA.

Ana Zdrilić

Ana Zdrilić

Magistra primarnog obrazovanjar