PIRAMIDA ZDRAVE PREHRANE – HRANE LI SE DJECA KAKO TREBA?

Znam da među vama koji ovo čitate sigurno ima onih koji kažu svom djetetu: „Hajde, još samo dvije žlice juhe pa ćeš dobiti čokoladicu!“. Jesam li u pravu? Naravno da jesam. Nemojte se loše osjećati zbog toga, većina roditelja se koristi tom metodom.

 

Ipak, nutricionisti tvrde da ukoliko dobro proučimo piramidu zdrave prehrane i načine na koje ju trebamo primjenjivati u svakodnevnim obrocima, neće biti potrebe za ucjenama i nagradama.

 

pravilna prehrana važna je za fizički i psihički rast i razvoj djeteta

ŠTO JE PIRAMIDA ZDRAVE PREHRANE?

Piramida zdrave prehrane je vizualni prikaz namirnica kao smjernica što bi i na koji način trebali unositi u naš organizam. Sastavilo ju je Ministarstvo poljoprivrede SAD-a u svrhu promicanja zdrave prehrane. Sastoji se ( većinom ) od 4 kata –  u nastavku teksta ću ih detaljno opisati.  

Prehrana koju dijete svakodnevno konzumira morala bi se pridržavati piramide jer pravilna prehrana sprječava razvoj bolesti ( alergije, dijabetes, pretilost ) te utječe na fizički ( sve češće i psihički ) razvoj djeteta.

KAKO ĆU UVESTI RED U PREHRANU SVOG DJETETA?

Teško. Ali, moraš pokušati.

Za početak uvesti da dijete ima 3 glavna obroka u danu; doručak, ručak i večeru kao i 2 manja obroka, tzv. međuobroka ; zajutrak i užinu. Potrudi se da izbjegavaš velike količine slatkiša i gaziranih pića, čipseva, krokija…znam, čini se nemoguće no, nitko ne kaže da ih treba potpuno ukloniti, samo pametno dozirati, to možeš!

piramida zdrave prehrane - važno je uvesti red u prehranu djeteta i koristiti namirnice iz piramide pravilne prehrane

Inače sam mišljenja da priprema zdrave prehrane, pritom mislim baš na zdrave namirnice koje nisu dostupne po lokalnim trgovinama već u posebnim, iziskuje puno više vremena, truda i razmišljanja. Moji prijatelji koji se tako hrane tvrde da je sve stvar navike, kao što sam ja razvila naviku da nema dobre filmske večeri bez tone čipsa. Teško priznajem; ima smisla.

Vratimo se na piramidu ZDRAVE prehrane…

KATOVI PIRAMIDE ZDRAVE PREHRANE

Dok sam istraživala ovu temu primijetila sam da gotovo svaka piramida zdrave prehrane ima 4 kata. Jedna fotografija se isticala u masi i privukla mi pažnju upravo zbog dodanog 5. kata. Radi se o „predkatu“ – prije svega važno je popiti barem 8 čaša vode dnevno. Kažu da je to pola zdravlja. E pa onda je to zasluženo dodani kat na piramidu zdrave prehrane. 

BAZA PIRAMIDE – kruh, žitarice, riža, tjestenina

Ovaj kat je važan jer namirnice koje se tu nalaze daju potrebnu energiju i snagu za rast, razvoj i svakodnevne aktivnosti poput igre i učenja. Ove namirnice također je potrebno unositi jer pospješuju pravilan rad probave.

DRUGI KAT PIRAMIDE – voće i povrće

Svi znamo koliko je voće i povrće važno za zdravlje čovjeka. To su namirnice koje su neophodne u svakodnevnoj kuhinji. Prepune su vitamina i minerala te se preporuča uvijek jesti sezonske plodove jer tako unosimo u svoj organizam sve korisno iz njih.

TREĆI KAT PIRAMIDE – mlijeko, meso, riba

Mlijeko i mliječni proizvodi namirnice su koje osiguravaju dovoljne količine kalcija koji je potreban djetetu za rast te jačanje kostiju. Meso i riba izvor su bjelančevina i željeza. Za snagu i jake mišiće potrebne u svakodnevnoj igri ovaj kat ima važnu ulogu.

ČETVRTI KAT – masti i slatkiši

Juhuuu! Ako su na piramidi zdrave prehrane, znači da ih djeca smiju jesti ( i mi odrasli, jel’ ). I to su lijepo zasjeli na vrh same piramide. Moš’ mislit!

Na vrhu su jer je vrh najmanji dio piramide što znači da se te namirnice unose u najmanjoj količini.

Ima raznih vrsta i oblika masti, važno je dobro odabrati koju ćemo koristiti. Svi nutricionisti se slažu da je maslinovo ulje najbolji izbor pa ga onda treba i uvrstiti ka prvi izbor masti.

Slatkiši su namirnice s mnoštvom kalorija a malo hranjivih tvari. Zapravo, više štete nego koristi, kako bi se reklo. Ipak, to ne znači da ih moramo potpuno izbaciti iz prehrane djeteta.

NEKOLIKO SAVJETA RODITELJIMA ZA UVOĐENJE PRAVILNE PREHRANE:

  • potrudi se da dijete ne preskače obroke – razmišljaj unaprijed i napravi plan
  • pazi na razmake između obroka – stvori rutinu koliko je moguće, metabolizam se brzo navikne na red
  • neka hrana bude raznolika – kombiniraj namirnice, pokušaj obuhvatiti sve skupine na tanjuru  ( bjelančevine, vitamine, minerale, ugljikohidrate )
  • vodi računa o tjelesnoj aktivnosti djeteta – pri aktivnosti brže se troši unesena prehrana, neka je dijete uvijek nahranjeno kako bi imalo snage za obavljanje istih
  • NE PRESKAČI DORUČAK – često u jutarnjoj užurbanosti i roditelji i djeca samo „izlete“ iz kuće praznog želuca. Zamisli da ujutro ideš na posao, pališ auto u kojem nema goriva…isto je s ljudima
UTJECAJ OKOLINE I NAČIN ŽIVOTA

Kako će se djeca hraniti zdravo ako nemaju takav primjer u svojoj svakodnevici? Roditelji su ti koji biraju što će i kada će djeca jesti. Današnji užurbani način života predstavlja pred roditelje velike izazove. Teško je sve uskladiti; s posla po dijete u vrtić ili školu, brzo nešto pojedi, trči na neki trening, pojedi nešto kad se vratiš, tuširanje i spavanje. Ne preostaje baš puno slobodnog vremena za pripremu zdravih obroka. Zato se poseže za brzom hranom, masnom i nezdravom. No, i to je stvar navike. Nešto na što se može utjecati.  Organizacija je pola posla. Dobro je smisliti tjedni plan, vikendom se opskrbiti namirnicama i na taj način olakšati sam sebi posao. 

ŠTO AKO IMAM IZBIRLJIVO DIJETE?
neka djeca su izbirljiva i odbijaju zdrave namirnice

Naravno, djeca su djeca. Nisu sva jednaka i često rade „probleme“ upravo oko prehrane. Zapravo, u manjini su oni koji sve jedu što im se servira. Treba pronaći neku sredinu, odnosno, prilagođavati prehranu djetetu i pokušati povremeno uvoditi nove namirnice. Također,  dobro je uključiti djecu u smišljanje jelovnika, pitati ih što vole i žele jesti, razgovarati o namirnicama.  Ukoliko im mi kao roditelji usadimo zdrave navike u prehrani, velika je vjerojatnost da će i sami nastaviti prakticirati iste kasnije u životu. A to znači voditi brigu o zdravlju. Sprječavati potencijalne opasnosti do kojih nepravilna prehrana dovede brže nego što mislimo.

 

UPAMTI!

Ti upoznaješ svoje dijete sa prehranom. Ti mu nudiš namirnice i određuješ način pripreme, dozu i kombinaciju hrane. Velika je odgovornost na tebi no, pokušaj to pretvoriti u zabavu! Zajedno sudjelujte pripremi i konzumiranju hrane.

I, pazi – nemoj slučajno okrenuti piramidu zdrave prehrane naopako! Dijete te lako može na to nagovoriti. ♥

Ana Zdrilić

Ana Zdrilić

Magistra primarnog obrazovanja