Mobiteli i djeca - što sve roditelji trebaju znati?

Mobilni telefoni dio su naše svakodnevice i jako je teško izbjeći njihov veliki utjecaj na
nas. Koliko god se trudili, oni jesu i ostaju svuda oko nas te utječu na puno aspekata
našeg života.Posebno velik utjecaj mobilni telefoni imaju na mlade koji su od samog svog
rođenja navikli na ove uređaje kao sastavni dio svoga života.

mobiteli i djeca - saznaj sve prednosti i nedostatke

Mladima i djeci danas teško je uopće zamisliti kako je to bilo živjeti bez mobitela, googla, aplikacija i ostalih veselih pomagala. Iako su funkcije mobilnih telefona u početku bile alat za lakšu komunikaciju, širenje informacija ili učenje, danas je postao puno više od toga. Možemo reći da su danas mobiteli postali gotovo nužno sredstvo pomoću kojeg obavljamo veliki broj svakodnevnih aktivnosti u privatnom, poslovnom ili obrazovnom životu.

Koji su štetni efekti?

Kao što imaju i pozitivnih strana, mobilni telefoni imaju i svoje negativne strane koje su
direktno povezane s našim psihičkim zdravljem, fizičkim zdravljem, socijalizacijom i
slično. O utjecajima ekrana na djecu, već smo pisali u članku na naše blogu, ali bitno je i podsjetiti se na što kod uporabe mobilnih telefona, naročito kod djece, moramo paziti. Mala djeca u razvoju tek razvijaju svoj mozak i svoja osjetila. Razvijaju ih i grade na način da dobivaju informacije iz okoline te ih usvajaju, pamte, povezuju i uče. Tako se u njihovom mozgu gradi mreža poveznica između njihovih moždanih stanica koja pomaže rast i napredovanje.

Podražaji koje dijete dobije s mobilnih telefona jednostavno nije dovoljno dobro kako bi dijete imalo redovan rast i razvoj svih svojih mogućnosti.
Preučestalo izlaganje djeteta ekranima kao što su mobilni telefoni, ometa njegov/njezin
kognitivni, emocionalni i socijalni razvoj. Za malu djecu, mobilni telefoni predstavljaju samo niz slika koje su šarene i zabavne, ali ih dijete ne može povezati u cjelinu i od toga
napraviti poveznicu sa stvarnim životom.

Također, brza izmjena slika na ekranima dovode i do negativnih promjena u djetetovoj pažnji, jer se dijete naviknuto na brzu
izmjenu slika, videa, zvukova i podražaja općenito, kasnije teško može priviknuti na
ostale nevirtualne podražaje. Ostali podražaji iz stvarnog života čine mu se jako spori, zamorni ili ne toliko interesantni kao oni s ekrana. Prema tome, ne dozvolite maloj djeci pristup mobilnim uređajima, kolikogod oni bili njima zabavni, sigurno će im donijeti više štete nego koristi.

Osjetilo dodira

Igrice na mobitelima i aplikacije, naročito one interaktivne, zabavne su za sve uzraste. Djeca uživaju u virtualnom svijetu prepunom boja, zvukova i zanimljivih likova. Neupitno je koliko su za djecu takve aktivnosti zabavne jer vidimo i sami koliku moć prikupljanja dječje pažnje one imaju. Pitanje koje se postavlja je koliko je i za stariju djecu sve to zdravo i koliko doprinosi njihovom napretku. Na primjer, što je s osjetilo dodira?

Dodir je jedno od osnovnih ljudskih osjetila i ni pod koju cijenu ga ne smijemo zanemariti u korištenju, naročito kod djece u razvoju. Kod djece je osjetilo dodira, jednako kao i ostala osjetila, vrlo bitno jer dodirujući i usvajajući informacije dodirom, dijete stvara veze u mozgu koje mu kasnije olakšavaju učenje, povezivanje i razmišljanje.
Uz razne dobrobiti korištenja svih osjetila, jasno je da je uvijek bolji izbor za djecu odabrati igre igračkama ili igre na otvorenom. Pročitaj koliko su senzoričke igračke bitne za razvoj.

mobitel i djeca - koji su sve štetni utjecaji

Mobitel i djeca - Prije mobilnog telefona, priprema!

Prije nego damo mobilni uređaj djetetu na korištenje ili mu kupimo mobitel, trebamo biti
sigurni da smo ih naučili pravu svrhu mobilnih telefona. Vrlo je važno djecu upoznati sa svim prednostima i nedostacima mobilnih uređaja kako bi od početka bili svjesni toga i možda ne dopustili da nesvjesno uđu u taj virtualni svijet bez kontrole i svjesnog nadzora nad vremenom koje smo utrošili na tu aktivnost i sadržaj koji smo iz nje dobili. Jednom kada naučimo dijete takvom zdravom pristupu mobilnim uređajima, manja je i vjerojatnost da će ono razviti ovisnost ili da će uređaji moći pretjerano negativno utjecati
na dijete.

Bitno je imati kontrolu i svjesno koristiti mobitele po potrebi i želji. Problemi zapravo nastaju kada se s ovisnosti stvori pretjerana želja i potreba za stalnim provjeravanjem i nadgledanjem mobilnih uređaja kako bi ostali u toku. Tada mobiteli više
nisu naš alat za lakši život nego mi postajemo njihovi robovi. Na početku, djeci možemo davati mobilne uređaje na korištenje po potrebi, ako se treba
čuti s bakom/djedom, s prijateljima ili kako bi isprobali neku novu aplikaciju. To vrijeme koje dijete provede na mobitelu svakako mora biti jasno vremenski ograničeno.

Odredite granice

Najbolje je s djetetom prije uporabe mobilnog telefona jasno odrediti pravila korištenja. Naprimjer, jasno odredite koliko dnevno vremena dijete može provesti na uređaju, u dogovoru s djetetom nađite kompromis, ali budite čvrsti i ne popuštajte djetetovim
nagovorima. Ako dogovorite s djetetom da može koristiti mobitel dva puta dnevno po 15 minuta, ostanite dosljedni tome i ne dopustite mu ni minute više. Ako jednom posustanete, dijete će odmah vidjeti da su vaši dogovori podložni promjenama i možda će pokušati i samo produljiti vrijeme. Isto tako, roditelji i međusobno trebaju biti dosljedni u ovim odredbama, ne bi bilo smisleno i u redu da jedan roditelj djetetu da mobitel na neograničeno korištenje, a drugi ga za istu stvar ograničava.

Nagrada i kazna

Mobitel nemojte ni koristiti kao sredstvo nagrada ili kazni, jer će tako djetetu mobitel postati “zabranjeno voće” koje toliko želi. Kažnjavanjem djeteta oduzimanjem mobitela ili nagrađivanjem djeteta dobitkom mobitela ono stječe dojam da je mobitel nešto vrlo važno i vrijedno u njegovom životu i samim time dobiva još veću želju za korištenjem istoga.
S vremenom, kako dijete raste, polako će se produljivati vrijeme koje će ono provoditi na
mobilnom telefonu zbog raznih kontakata, obaveza i slično, ali kada se dijete jednom navikne na to da mu mobitel nije dostupan cijeli dan, neće ni imati potrebu za njim. Osim
toga, i mi sami trebamo biti primjer svojoj djeci. Suludo je braniti djeci ono što mi konstantno radimo. Tako da treba poraditi i na svojim navikama i biti dobar primjer djetetu u korištenju tehnoloških pomagala.

U skladu s vremenom i tehnološkim promjenama

Česta dilema koja muči roditelje je kako istovremeno bili u skladu s vremenom i omogućiti djetetu uvid u sve napretke koje nam tehnologija omogućava i isto tako
osvijestiti dijete o svim ljepotama i čarima realnosti koja ga okružuje.
Važno je bili u skladu s vremenom i dopustiti djetetu istraživanje pogodnosti tehnologije,
ali bitno je uvijek imati na umu da je realnost ipak ugodnija i zdravija za naše dijete.

Ekrani mogu biti samo dodatan alat za zabavu i komunikaciju. Osim što je bitno jasno
odrediti vremenska ograničenja u korištenju mobitela, jako je bitno i pobrinuti se za ono
što dijete radi i doživljava kada mu mobitel nije dostupan. Ispunite djetetu slobodno vrijeme igrom, veseljem, druženjem, pjesmom, zajedničkim i kreativnim aktivnostima i vidjet ćete da ono neće ni imati potrebu i želju uzeti mobilni uređaj u svoje ruke.

Mobiteli i djeca - Sigurnost

Dijete svoj prvi mobilni telefon dobije kada krene u školu. Iz razloga sigurnosti, roditelji žele djeci omogućiti da im se mogu javiti ako su na primjer u nevolji. To je u redu, mobiteli nam tako osiguravaju mir i sigurnost da ćemo moći uvijek biti tu za svoje dijete.
Ali isto tako, ne zaboravite djetetu objasniti svrhu i ulogu mobitela u njegovoj torbi i svakako ne dopustite da ga ono ometa u nastavili ili igri s drugima. Vaše dijete neće
vrijediti više ako ima bolji mobitel od svojih vršnjaka, vaše dijete vrijedi više što više se
smije i uživa u igri s njima.

Zaključak

Mobiteli i djeca – uz sve navedeno, jasno je da ne možemo pobjeći od toga da naše dijete koristi mobilni uređaj nekada u svom životu, ali svakako možemo utjecati na to kada će ga početi koristiti i koliko vremena će u djetinjstvu provoditi na mobilnom uređaju. Ispunite
njihovo djetinjstvo zabavom, igrom, pjesmom i plesom! A mobiteli neka u toj cijeloj priči
dobiju tek sporednu ulogu.

Jelena Palikuća

Jelena Palikuća

magistrica psihologije