Matematičke igre za djecu - učenje kroz igru
Učenje kroz igru
Matematika je jedna od najstrašnijih riječi za djecu. Zaista su rijetki oni koji se barem jednom nisu namučili oko nekog matematičkog zadatka ili ispita iz matematike. Postoji li način da djeci prikažemo matematiku tako da im se svidi? Da im postane zabavna? POSTOJI – kroz matematičke igre za djecu! Koje su to igre i kako ih igrati, pročitaj u nastavku teksta.
Matematičke igre za djecu - zašto je matematika teška?
Prije samog polaska u školu djeca već imaju pretpostavku da će im matematika biti najteža, da će se mučiti, dobivati jedinice, prolijevati suze i znoj zbog nje.Kako se ono kaže u narodu: „Gdje ima dima - ima i vatre!“. Tako je i s matematikom. Zašto se nikad niti jedno dijete nije bojalo Prirode i društva? Očito se s razlogom stvaraju takve predrasude o matematici. No, je li matematika stvarno tako teška? Jesu li zadaci zaista toliko teški za shvatiti i naučiti? Možda djeca dobivaju previše zadataka za zadaću? A, možda je ipak samo do profesora koji loše prenosi svoje znanje djeci ili do njegovog načina na koji predaje…Svi navedeni razlozi mogući su „krivci“ takav negativan stav o matematici. Ipak, kao učitelj i netko tko godinama poučava djecu, moram primijetiti da su u većini slučajeva zapravo ovo glavni „krivci“ :
- NEDOVOLJNO VJEŽBE
- NEPAŽNJA NA SATU MATEMATIKE
- NEREDOVITO PISANJE DOMAĆE ZADAĆE
Obrazložit ću svaki pojedinačno.
- NEDOVOLJNO VJEŽBE
Matematika se mora vježbati. Nema se tu što previše reći. Nemoguće je svladati matematičke zadatke bez konstantnog vježbanja. Što više i češće dijete rješava zadatke za vježbu, uspješniji će biti na ispitu.
- NEPAŽNJA NA SATU MATEMATIKE
Jednu stvar nikako da djeca shvate ( valjda moraš ući u neke godine pa ti to postane kristalno jasno ) a to je: AKO POZORNO PRATIŠ NASTAVU I SLUŠAŠ UČITELJA ŠTO OBJAŠNJAVA, ODRADIO SI POLA POSLA.
- NEREDOVITO PISANJE DOMAĆE ZADAĆE
Pisanje domaće zadaće služi tome da se ponovi gradivo koje se obrađivalo taj dan u školi. I, zaista je tako. Ako učenik prati nastavu u školi, miran je za vrijeme objašnjavanja gradiva, sluša i gleda, uz to redovito piše domaću zadaću i samostalno vježba zadatke – za njega brige nema! Za one pak koji preskoče bilo koji korak od ova tri navedena, naravno da će matematika postati najgori i najteži predmet na svijetu.
Kako matematiku prikazati zanimljivom ?
Nije matematika isključivo nešto strašno. Matematika nas okružuje, možemo ju pronaći u našim svakodnevnim aktivnostima. Baš zato bi trebalo matematiku početi uvoditi već u najranijoj dobi. A, kako ćemo to? Lako! Što djeca najviše na svijetu vole raditi? Igrati se, naravno! Upravo ćemo preko matematičke igre djecu upoznati s matematikom i prije škole te na taj način razviti pozitivnu sliku o njoj.
Rane matematičke igre za djecu
Kao što je već spomenuto, matematičke igre mogu se uvesti vrlo rano. Već u dobi od jedne godine dijete postaje svjesno samoga sebe i okoline oko sebe. Znaš li da ako djetetu kažeš da ima JEDAN nos, DVA oka i uha da si ga već naučio nekom matematičkom znanju? Jesi, i to BROJANJU. S time otvaramo svijet matematike; brojimo stvari koje nas okružuju. I sama iz vlastitog iskustva (a sigurna sam da vas ima još) često svom djetetu koristim „JEDAN, DVA, TRI“ za brojne radnje. Pri svlačenju odjeće kažem : „Idemo, jeeedan, dvaa, tri - gotovo! „ ili „ Pazi, idemo na stepenice! Jedan, dva, tri! „ To su sve „nesvjesni“ načini uvođenja djeteta u svijet brojki i zadataka. Kasnije, u dobi od 2, 3 godine već možemo tražiti od djeteta da nam samostalno nešto broji npr. koliko ima godina, koliko vidi prstiju… Kod djece u starijoj skupini, od 4 godine do predškolske dobi, brojanje do 10 već bi trebalo biti usvojeno.
Matematika kroz igru - sadržaj matematičkih igara za djecu
Djeca istražuju uzorke i oblike, uspoređuju veličine i broje stvari. Ali koliko često to rade i što znači za razvoj djece? Prilikom jednog američkog istraživanja djeca su učila tijekom slobodne igre, primijetili su šest kategorija matematičkih sadržaja.
1. Razvrstavanje. Jedna djevojčica izvadila je sve plastične oblike iz spremnika i razvrstala ih prema vrsti, a zatim prema boji.
2. Istraživanje veličine (opisivanje i usporedba veličine objekata). Kad je djevojčica donijela novine do umjetničkog stola da ih pokrije, dječak je primijetio: "Ovo nije dovoljno veliko da pokrije stol."
3. Nabrajanje (izgovaranje brojčanih riječi, brojanje, trenutno prepoznavanje niza objekata, čitanje ili pisanje brojeva). Tri dječaka nacrtala su svoje obitelji i razgovarali o tome koliko braće i sestara imaju i koliko su njihova braća i sestre stari.
4. Istraživanje dinamike (sastavljanje stvari, njihovo razdvajanje ili istraživanje pokreta poput prevrtanja). Nekoliko je djevojčica spljoštilo lopticu plastelina u disk, izrezalo je i napravilo "pizzu".
5. Proučavanje uzorka i oblika (identificiranje ili stvaranje uzoraka ili oblika ili istraživanje geometrijskih svojstava). djevojčica je napravila ogrlicu od perli, stvarajući uzorak žuto-crvene boje.
6. Istraživanje prostornih odnosa (opisivanje ili crtanje lokacije ili smjera). Kad je jedna djevojčica postavila kauč u kućici za lutke pokraj prozora, druga ga je pomaknula u središte dnevne sobe, rekavši: "Kauč bi trebao biti ispred televizora."
Dječje matematičke igre - kategorizacija
Matematika se uči polako, postepeno kako bi se znanje moglo nadograđivati sa svakim razredom. Najbitnije je postaviti dobre temelje kako bi taj put učenja bio što lakši. U predškolskoj dobi važno je da djeca usvoje brojanje i prebrojavanje, prepoznavanje oblika i boja (sortiranje). Kad djeca krenu u prvi razred od njih se očekuje da su već usvojili predmatematičke vještine kako bi mogli krenuti sa zbrajanjem i oduzimanjem (do 10 i 20) kao novim operacijama. U drugom razredu proširuje se raspon brojeva pa tako djeca uče matematičke operacije s brojevima do 100. Zbrajanje i oduzimanje bi već trebalo imate čvrste temelje kako bi se mogla uvesti nove matematičke operacije, one zahtjevnije; množenje i dijeljenje. Nekako se uzima upravo taj trenutak kao prijelomni – tada matematika postaje „teška“. U trećem razredu uvode se računske operacije s brojevima do 1000. Zadaci postaju teži i dosta zahtjevniji. Matematika u četvrtom razredu priprema djecu za sve ono što će učiti u višim razredima; računa se s brojevima do milijun te se uvode opsežniji geometrijski sadržaji. Upravo smo prema tome kategorizirali matematičke igre za djecu iz naše ponude:
Matematičke igre za predškolsku dob
Jedan, dva, tri – sada brojiš ti! Umjesto da učite djecu brojiti direktno i po šabloni, zar ne bi bilo zabavnije brojiti koliko nam treba mrkvica za ručak, koliko imamo prstića na rukama i koliko bicikala smo vidjeli u šetnji parkom. U tome nam mogu pomoći i razne brojalice koje kroz priču i rimu upoznaju djecu s brojevima. Povezujući učenje brojeva s nekim stvarnim svakodnevnim životnim situacijama djeca će stvoriti u mozgu više poveznica s određenim brojem te će si tako stvoriti dobre temelje za daljnje učenje sustava brojeva i matematičkih vještina.
Matematičke igre za djecu u 1. razredu
Rijetko koje dijete danas krene u prvi razred bez da zna zbrajati do 10. U predškolskoj dobi tome ih učimo kod kuće, u trgovini, kroz igru. Lako je, koristimo se najstarijim matematičkim alatom – PRSTIMA. Imamo 10 prstiju pa bez poteškoća zbrojimo svaki zadatak. Djeca to lako svladaju jer mogu i vizualno zamisliti male brojeve. Kad brojevi krenu iznad 10, kreću i problemi. Pročitajte naš tekst kako naučiti zbrajati i oduzimati do 20.
Matematičke igre za djecu u 2. razredu
Većina djece bez poteškoća usvoji jednostavnije matematičke operacije poput zbrajanja i oduzimanja međutim, s množenjem i dijeljenjem je dosta teže. Zbrajanje i oduzimanje je lakše predočiti u glavi. Imam 6 bombona i baka mi da još 3. Koliko imam ukupno bombona? U ovom zadatku dijete će lako doći do rješenja. Možda pomoću prstiju ili štapića a možda jednostavno u glavi broju 6 pribroji još 3 i dođe do rješenja. U množenju i dijeljenju računanje je složenije pa djeca teže i dolaze do rješenja. Pročitaj naš tekst o učenju tablice množenja.
Matematičke igre za djecu u 4. razredu
Saznaj više u našem članku o učenje matematike uz abakus.
Zaključak
Igra ne garantira matematički razvoj, no zasigurno nudi bogate mogućnosti. To će doći do izražaja ukoliko i roditelji i nastavnici nastave s uključivanjem djece u razmišljanje i predstavljanje matematičkih ideja koje su se pojavile u njihovoj igri. Učitelji poboljšavaju učenje matematike djece kada postavljaju pitanja koja izazivaju pojašnjenja, proširenja i razvoj novih shvaćanja. Isto to mogu raditi roditelji prije polaska u školu prilikom svakodnevnih aktivnosti. Djeca su impresivna u rješavanju problema. Počinju učiti pravila "igre zaključivanja". Postavljanjem i rješavanjem problema dijete uči izražavati svoju inventivnost. Bez obzira na to radi li dijete uspješno ili se bori s matematikom, matematičke igre za djecu podučavaju nove koncepte i pružaju puno mogućnosti za vježbanje. Dobra matematička igra omogućuje djeci sa svim razinama vještina da sudjeluju zajedno jednaki. Ako djeci matematiku približimo na zabavan način, matematika bi mogla postati njihov najdraži predmet!