IGRE ZA DJECU - PODJELA

O važnosti igre u životu djeteta napisane su brojne knjige, provedena istraživanja, iznesene teorije. Zaključak je uvijek isti; igra je ključna za razvoj djeteta. Pokušali smo kategorizirati igre i igračke primjerene dobi i razvoju djeteta kako bi olakšali roditeljima odabir.

da bi igra bila razvojna, dijete mora pokazati interes za nju

Prvo ću igre za djecu podijeliti na dvije najosnovnije podjele, onako u grubo a u nastavku teksta pročitaj detaljniju podjelu igara za djecu.

 

OBIČNE IGRE ZA DJECU

Zvuči nekako uvredljivo no moram ih tako nazvati. To su igre i igračke koje su jednostavne i lake, namjena im može biti šireg opsega. Uzet ću za primjer loptu. Lopta ne zahtjeva logiku da bi se s njome mogao igrati. Ona potiče neke druge aktivnosti; fizičke, motoričke…zapravo, lopta je rekvizit za igru. U ove „obične“ igre možemo još svrstati i plišane igračke, lutke, autiće. To su igračke za praktičnu namjenu. Često ih djeca rado odabiru jer su onda oni kreatori igre, nemaju zadana pravila i zadatke već sami odlučuju u koji će smjer igra otići.

U OBIČNOJ IGRI DJECA SU SAMI KREATORI

DIDAKTIČKE IGRE ZA DJECU

Ovo je toliko opsežna tema da smo o njoj napisali već nekoliko članaka ( možeš ih pronaći ovdje ). Didaktičke igre su one koje možemo nazvati i RAZVOJNE IGRE. Od „običnih“ igara ih razlikuje to što one zaista utječu na razvoj djeteta, zahtijevaju promišljenost, zadaju jasne zadatke i traže pronalazak rješenja. Da odmah raščistimo, obična igračka može vrlo lako postati razvojna igračka, samo ju moramo dobro uključiti u razvojnu igru. Evo primjera; nastavljam s loptom – ukoliko sastavite poligon u kojem će dijete imati jasno određene zadatke s loptom, onda to više nije obična igra. Dijete će morati promisliti i izabrati način na koji će odraditi zadatak uspješno.

PODJELA DIDAKTIČKIH IGARA

•LOGIČKE IGRE

To su igre koje potiču na strateško razmišljanje te predstavljaju djeci izazov. Djeca moraju samostalno donijeti zaključak i smisliti rješenje za zadatak koji se od njih traži. U razvoju logičkog razmišljanja igra ima najveću ulogu. Tu kreću i prva zaključivanja. Pred djecu se stavljaju zadaci koje treba riješiti; kocke koje treba složiti, igračka koju treba sastaviti, boje koje treba sortirati, slagati nizove ( igračke ) prema zadanom kriteriju. Svi vole uspješno riješiti igru koja se na početku činila nemogućom.

*Pročitaj više o logičkim igrama.

• DRUŠTVENE IGRE

Društvene igre imaju snažan utjecaj na socijalno – emocionalne vještine. Ono što je najbitnije je da upravo te vještine su one koje će djeca i dalje trebati, najviše na prijelazu u odraslu dob. Uz njih je zabava zagarantirana ali i razvojne prednosti su brojne. Svi znamo za one uobičajene društvene igre koje već godinama igraju generacije no, godinama su društvene igre postale još bolje, maštovitije, zanimljivije i vrlo bitno – dostupnije! Većina roditelja bi se iznenadila koliko se djeca zapravo vesele društvenim igrama.

*Više o društvenim igrama.

• IMITATIVNE IGRE

Oponašanje odraslih oduvijek je bilo zanimljivo za djecu. Svoja doživljena iskustva prenose u igru i pokazuju svoje sposobnosti. Kroz imitativne igre dijete izražava svoje emocije. Uz glumu djeca jako vježbaju i razvijaju izražajni govor te dramatizaciju.  Ako uz to imaju i prikladne rekvizite odnosno, igračke, sreći nema kraja. Veliki setovi za igru kazališta, kuhinje za djevojčice, staze za autiće, životinje, trgovine, tržnice samo su mali dio onoga što će pomoći da se djeca potpuno užive u ulogu koju imitiraju.

*Pogledaj našu ponudu imitativnih igara

• ODGOJNO – OBRAZOVNE IGRE

Ovo su igre koje nas nešto uče; pravilnom i odgovornom ponašanju, emocijama, toleranciji, suradnji, prihvaćanju razlika – to su igre koje pripremaju djecu za primjereni život odrasle osobe. Možemo ih podijeliti i po predmetima pa imamo matematičke igre, jezične, igre za razvoj  čitalačkih vještina, igre o odgovornom ponašanju…Znamo da djeca najbolje uče kroz igru stoga im edukativne igre, osim zabave, pružaju puno više od same igre.

*Pogledaj našu ponudu odgojno – obrazovnih igara.

•MANIPULATIVNE IGRE

Umetaljke, oblici za spajanje i građenje, labirinti, otvarači, puzzle, slagalice vrlo su važne za razvoj djeteta. Dijete samo prema interesu bira što će i kako „stvoriti“, izgraditi, složiti i napraviti. Bira rješenje kojim će riješiti problem. Manipuliranje igračkama pomaže djeci u razvoju koordinacije oko – ruka – mozak. Umetaljke, puzzle i slagalice pomažu djeci da shvate veličinu i oblik predmeta ali i odnos između dijelova i cjeline.

*Više o umetaljki Flocards pročitaj ovdje.

• SENZORIČKE IGRE

Otkrivanje i istraživanje svijeta putem osjetila vrlo je privlačno djeci. Dodirom, mirisom, okusom, vidom i sluhom stječu nova iskustva i primaju podražaje. Senzoričke igre djeluju umirujuće za djecu te potiču njihovu radoznalost i ono najvažnije,  bitna su za kognitivno sazrijevanje djeteta. Od rođenja pa sve do 7. godine života dijete se oslanja na senzorne informacije koje prima iz vanjskog svijeta. Senzoričke igre osim kognitivnog razvoja poboljšavaju i finu i grubu motoriku, razvoj jezika i socijalne interakcije.

*Pogledaj našu ponudu senzoričkih igara.

• STEM IGRE

Riječ STEM dolazi od engleske skraćenice riječi znanost, tehnologija, inženjering i matematika. To su igre u kojima se potiče inovativnost a mašta potpuno dolazi do izražaja.  Gradnja 3D oblika, mobilnih i kružnih građevina te još mnoštvo ideja sada je dostupno uz STEM igre. Sve više treba uvoditi STEM igre u dječje živote jer su to igre koje se bave rješavanjem problema, sastavljanjem, rastavljanjem i istraživanjem – što je ustvari odlična priprema za buduće obrazovanje.  

*Više o STEM igrama.

bitno da se uz igru dijete razvija i kognitivno raste

Na kraju važna napomena, nisu sva djeca jednaka i nemaju jednake interese. Najgora opcija je na silu forsirati npr. STEM igračke za svog dječaka a on je možda urođeni talent za glumu i imitativne igre. Ili djevojčici kupiti lutke a u njoj „čuči“ mala inženjerka građevine. Osluškuj svoje dijete, prilagodi mu igre jer jedino će tako one imati razvojni utjecaj na njega. Nije bitno ima li dijete punu sobu igračaka ili njih nekoliko. Možda je baš tih nekoliko ono s čime se dijete zaista igra. Bitno je da se uz njih razvija i kognitivno raste.

Ana Zdrilić

Ana Zdrilić

Magistra primarnog obrazovanja