CRTANJE ZA DJECU

Mobiteli, računala i tableti dio su svakodnevice ( skoro ) svakog djeteta u današnje vrijeme. S time raste i broj onih koji ne znaju pravilno držati olovku u ruci te se ne znaju odjenuti samostalno.

O sposobnosti vezivanja vezica na cipelama treba napisati znanstveni rad. To je već „level pro“. Ipak, uz svu dostupnu tehnologiju, ništa ne može zamijeniti bijeli papir  i sredstvo za crtanje.

crtanje potiče djecu da izraze ono što osjećaju i misle

Možda će ti zvučati nevjerojatno, ali onaj smiješni naškrabani crtež tvog djeteta (koji ponosno stoji zakačen na hladnjaku ♥) govori čitav niz skrivenih informacija i emocija koje taj mališan krije u sebi.

Odgajatelji, učitelji, logopedi, psiholozi – svi koji su uključeni u razvoj djeteta, upozoravaju na alarmantno stanje koje svakodnevno viđaju u svojoj praksi: djeca kreću u školu sa smanjenom spretnosti ruku. Za to odgovorno okrivljuju zaslone ekrana odnosno, „touch screen“ . Koliko god tehnologija i njen napredak bili važni za život čovjeka, toliko ju treba ograničiti kada govorimo o djeci.

Rješenje ovog velikog problema je vrlo jednostavno: VRATIMO DJECI BLOKOVE I OLOVKE U RUKE!

RAZVOJ DJEČJEG CRTEŽA

U dobi od 18 mjeseci djeca počinju pokazivati interes za crtanjem. Nazovimo to više „škrabanjem“ . To je faza koja potraje do četvrte godine djetetovog života i još se označava kao „faza samoizražavanja“. Potezi olovke su nekontrolirani, nepravilni, nesvjesni. Linije nemaju smjer, boje su i svijetle i tamne, oblika nema. Dijete koristi cijelu ruku, hvat olovke još nije usavršen. Crtež je zapravo – neuredan. Ali, svaki roditelj ga smatra naravno, remek djelom. Točno tako i treba biti.

Nešto kasnije, s dvije godine, javljaju se kružni pokreti. Linije imaju više smisla, naziru se kutovi, potezi olovkom su svjesno napravljeni. Dijete čak u ovoj fazi daje naziv svojim crtežima.

U dobi od četiri godine počinju se nazirati oblici ljudskog tijela i predmeta koje dijete viđa u svojoj okolini. U ovoj fazi još nije razvijen osjećaj za orijentaciju u prostoru pa su crteži često razbacani po papiru. Veličine su različite, iz njih možemo saznati koliku važnost za dijete ima nacrtani lik ili predmet. Dijete počinje posvećivati pažnju detaljima i razvija sposobnost oponašanja, odnosno kopiranja drugih crteža.

Pri kraju ove faze i polasku u školu, dijete je razvilo osjećaj za prostor i za shematsko crtanje.

crtanje za djecu potiče rani razvoj fine motorike

CRTANJE ZA DJECU I ŠTO NAM ONA PORUČUJU SVOJIM CRTEŽOM

Kažu stručnjaci da je djeci urođeno uživanje u kreativnosti. To ne znači da su sva djeca kreativna i da su pravi mali umjetnici od rođenja. Urođeno im je uživanje za vrijeme kreativnosti. Hoće li djeca imati tu priliku, ovisi samo o nama odraslima! Mi smo ti koji pružamo uvjete za kreativnost.  Zajedno sa drugim aktivnostima poput pripovijedanja, tjelesne aktivnosti, plesa, pjevanja i crtanje ima brojne važne aspekte za dijete.  Bez obzira je li sredstvo vašeg djeteta kreda na pločniku ili bojice na papiru , ono će uživati u stvaranju neke nove kreacije.

Djeca crtaju kako bi izrazila ono što osjećaju i misle. S obzirom da još nije dovoljno razvijen govorni aparat i siromašan je vokabular, dijete u dobi od dvije do pete/šeste godine, putem crteža može izraziti svoje aktualne osjećaje te prijašnje iskustvo, želje, fantazije ili čak doživljene sukobe. 

5 RAZLOGA ZAŠTO JE CRTANJE ZA DJECU VAŽNO

1. Crtanje poboljšava motoričke sposobnosti djeteta

Prilikom crtanja, djeca vježbaju finu motoriku.  Hvat olovke ima veliku važnost i usko je povezan s prethodnim puzanjem. Djeca uče kako biti precizni, kako bojati u zadanim linijama. Zapešće, šaka i prsti uključeni su u radnju crtanja i na taj način jačaju se mišići i razvija spretnost te koordinacija oko ruka.

2. Crtanjem se potiče vizualna analiza

Uz pomoć crteža djeca mogu lako shvatiti i usvojiti vrlo teška znanja poput udaljenosti među predmetima, odnosa predmeta ( veće – manje , više – manje).  Kasnije će im ta znanja poslužiti kao predmatematičke vještine 

3. Crtanje zahtjeva koncentraciju

Budući da većina djece uživa u crtanju, dok dijete crta pruža se vrijeme za uspostavljanje koncepata koncentracije i vježbanja. Upravo oni bit će ključni za akademski uspjeh vašeg djeteta, već u osnovnoj školi.

 

4. Crtanje razvija vještine rješavanja problema

Prlikom crtanja dijete će se susresti sa „problemima“ koje za koje će morati pronaći rješenje ili donijeti odluku. Možda zvuči smiješno, no nije lako odabrati pravu boju da bi crtež iz mašte izgledao identično na papiru. Nije lako ni nacrtati čovjeka ili životinju u pokretu! Često crteži ne izgledaju kako bi željeli pa djeca pronalaze nova rješenja kako bi postigli upravo ono što su zamislili.

5. Crtanje za djecu utječe na samopouzdanje

 Ako u kući imate malog umjetnika onda ste sigurno barem jednom doživjeli da vam je dotrčao i ponosno predstavio svoj novi crtež. Ako jeste, čestitam! Odradili ste odličan posao jer ste svoje dijete poticali i ohrabrivali u crtanju. Ono se ne srami svojih kreacija već ih jedva čeka pokazati, steklo je samopouzdanje, što je vrlo važno.

KAKO JA KAO RODITELJ MOGU POTICATI CRTANJE?

Da odmah otklonim strah, vi kao roditelji NE MORATE biti nimalo umjetnički nadareni da bi vaše dijete uživalo u kreativnosti. Ono što je zadaća roditelja je da omoguće svojoj djeci sve uvjete ( prema svojim mogućnostima ) kako bi oni mogli biti kreativni. Pripremite dovoljno materijala; papira, olovki,  drvenih bojica, flomastera, pastela, tempera, vodenih boja, kistova, posudica, plastelina… Pročitaj naš ultimativni vodič koji će ti pomoći u odabiru školskog pribora.

Zaključak:

Pokažite da i vi uživate u crtanju, ali izbjegavajte govoriti djeci što bi trebali crtati. Izbjegavajte uspoređivanje dječjih umjetničkih djela ili komentiranje da su nešto pogrešno nacrtali.

Potičite ljubav prema crtanju, stvorite pozitivno ozračje kada vaše dijete stvara umjetnička djela, postavljajte mu pitanja o onome što je nacrtalo i pokažite koliko ste ponosni pa istaknite crtež na vidljivo mjesto. Izgradite u djetetu osjećaj zadovoljstva i samopouzdanja. Njegov zadovoljni osmijeh bit će vam najveći pokazatelj da dobro radite svoj „posao“!

Ana Zdrilić

Ana Zdrilić

Magistra primarnog obrazovanja